Sztuczna inteligencja (AI) cieszy się obecnie dużym i wciąż rosnącym zainteresowaniem. Jest tak, odkąd po raz pierwszy ChatGPT udostępniono szerszej grupie użytkowników pod koniec 2022 r. Wykorzystanie jej możliwości i potencjału rozważają zarówno osoby indywidualne, jak i przedsiębiorstwa i instytucje z praktycznie każdej branży.
Czym jest sztuczna inteligencja? Jak z niej korzystać i w czym może nam pomóc? Jak dzięki nowoczesnej technologii ułatwić i usprawnić sobie i życie, i pracę zawodową?
Przekonajmy się.
Czym jest sztuczna inteligencja i w czym może nam pomóc?
Pojęcie sztucznej inteligencji, czyli AI, jest teraz powszechnie używane. Co jednak dokładnie znaczy? Czym jest sztuczna inteligencja?
Sztuczna inteligencja stanowi dziedzinę informatyki, za sprawą której maszyny mogą wykonywać zadania, do których zazwyczaj potrzebna jest ludzka inteligencja. W zakres tych działań wchodzą umiejętności:
- rozumienia języka naturalnego;
- rozpoznawania obrazów;
- uczenia się;
- rozwiązywania problemów;
- planowania.
Przykłady praktycznego zastosowania AI to chociażby korzystanie z Netflixa, który bazując na tym, co oglądaliśmy ostatnio, poleca nam kolejne filmy lub seriale. Podobnie to dzięki sztucznej inteligencji smartfon pokaże nam trasę do najbliższej restauracji, gdy damy mu takie polecenie.
Wykorzystanie AI wiąże się z wymiernymi korzyściami i to zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Prywatnie może nam pomóc w efektywniejszej nauce, filtrować spam i chronić przed cyberzagrożeniami, personalizować rekomendacje, a także np. zaplanować trasę czy usprawnić zarządzanie finansami.
Sztuczna inteligencja i korzyści dla biznesu
AI to również szereg korzyści dla biznesu. Należą do nich m.in. następujące:
- Możliwości szybkiej analizy dużej ilości danych – co jest istotne i przydaje się zarówno przy planowaniu i realizacji kampanii marketingowych, jak i przy planowaniu produkcji.
- Automatyzacja i optymalizacja procesów – AI stanowi idealne narzędzie zwłaszcza w tych przypadkach, gdy chodzi o wykonywanie prostych i powtarzalnych zadań. Jak wiadomo z praktyki, bywają one często mocno praco- i czasochłonne.
- Spersonalizowana obsługa klienta – dzięki zaawansowanym algorytmom możliwa jest analiza zachowań klientów i ich preferencji. To z kolei umożliwia zapewnienie im indywidualnie dopasowanych ofert i rekomendacji. Firma buduje dzięki temu silniejsze relacje z klientami, zwiększając tym samym ich lojalność.
- Możliwości skuteczniejszego podtrzymywania kontaktu z klientami – na co pozwalają różnego typu inteligentne komunikatory i chatboxy.
- Możliwości szybkiego przygotowywania atrakcyjnego contentu, tworzenie strategii i różnorodnych treści.
- Generowanie pomysłów.
Sztuczna inteligencja przedstawia sobą naprawdę ogromny i obiecujący potencjał. Warto się jej przyjrzeć i przetestować – może się zdarzyć, że warto będzie z niej skorzystać.
Sztuczna inteligencja – najpopularniejsze narzędzia
Rozwój narzędzi AI cechuje przede wszystkim duży dynamizm – praktycznie cały czas tworzone są nowe. Tym, co je łączy, jest zdolność do wykonania określonych czynności i zadań za nas. Co więcej, robią to wprost błyskawicznie.
Oto kilka przykładów narzędzi AI:
- Czatboty AI – są programami online, które dzięki wykorzystaniu modeli językowych mogą odpowiadać na pytania, generować treści, a nawet prowadzić rozmowy i to w ten sam naturalny sposób, jak robi to człowiek. Jest to np. Chat GPT czy Google Gemini.
- Narzędzia służące do tworzenia grafik – które bazując na wpisanym do nich tekście są w stanie wygenerować obrazy. Jest to np. Dall-E czy Midjourney, ale warto wiedzieć, że z możliwości AI korzysta także popularna Canva.
- Narzędzia do tworzenia i modyfikowania filmów – zdolne m.in. utworzyć dla nas wideo, dodać do konkretnego filmu napisy, zmontować film lub podzielić długie wideo na krótkie rolki. Są to takie narzędzia jak np. Lumen5, CapCut czy SubMagic.
- Narzędzia wspierające nas w pracy z plikami PDF – są w stanie dokonać za nas analizy ebooka, a także np. streścić go czy udzielić odpowiedzi na pytania co do jego treści. Jest to np. Chat PDF.
- Narzędzia zdolne do ulepszenia jakości dźwięku nagrania czy wygenerowania lektora.
- Narzędzia służące automatyzacji różnych naszych działań na komputerze.
- Wykorzystujące AI narzędzia, które mogą zrobić wiele zadań w jednym miejscu. Jest to np. TinyWow, czyli jeden z najnowszych i zarazem największych konwerterów plików dostępnych na rynku. Daje on możliwość konwertowania między ponad 125 formatami plików, wśród których są i obrazy, i wideo, i audio. Co interesujące, jest dostępny za darmo.
Dobre praktyki w wykorzystaniu sztucznej inteligencji
Jeśli chodzi o tzw. dobre praktyki związane z wykorzystaniem AI, warto przedstawić następujące:
- Umiar – nie warto przesadzać ze stosowaniem AI. Choć jest to z pewnością obiecująca technologia i narzędzie o wielu możliwościach, to jednak dobrze jest zachować rozsądek i umiar. Sztuczna inteligencja nie stanowi rozwiązania każdego problemu. Czasem warto rozważyć, czy w danej sytuacji lepsze nie okażą się metody tradycyjne lub działania manualne. Mimo trwającego boomu na AI, budując zaufanie online w biznesie, wciąż bardziej skuteczne będzie zwykłe zdjęcie niż nawet najwymyślniejsza grafika, którą wygenerujemy np. z Midjourney.
- Powielanie treści z AI – nie poleca się kopiowania treści słowo w słowo z AI. W większej ilości jest to po prostu trudne do przyswojenia. Sztuczna inteligencja sprawdza się, gdy używamy jej, szukając inspiracji czy tworząc wstępny zarys treści lub konspekt. Należy jednak pamiętać, że wszystko to powinno się zmodyfikować pod siebie lub swoją firmę. Zaproponowaną przez AI treść trzeba dopasować do własnej sytuacji, okoliczności, stylu itp. Dopiero wtedy nadaje się ona do publikacji np. na naszej stronie internetowej czy w mediach społecznościowych.
- Pytanie do AI – polecaną praktyką jest zadawanie pytań sztucznej inteligencji, zanim sami zaczniemy coś wymyślać. Przypomina to swego rodzaju burzę mózgów, gdzie zamiast dyskusji z drugim człowiekiem rozmawiamy z AI.
- Kontrolowanie odpowiedzi – sztuczna inteligencja nie jest alfą i omegą, może popełniać błędy. Z tego względu powinno się kontrolować jej rozwiązania, zwłaszcza gdy wykorzystujemy ją do naprawdę odpowiedzialnych i ważnych zadań. Zweryfikujmy odpowiedzi AI np. z wiedzą z książek lub internetu czy z ekspertami z danej branży..
- Prawa autorskie – jeżeli stosujemy sztuczną inteligencję do generowania tekstów, grafik czy np. muzyki, miejmy stale na uwadze aspekt praw autorskich. AI może nieumyślnie wykreować treść imitującą istniejący utwór, a tym samym naruszyć prawa autorskie.
Podsumowanie
Jeśli chodzi o sztuczną inteligencję, warto pozostać otwartym i szukać sposobów jej mądrego wykorzystywania, czy to w życiu prywatnym, czy to w pracy zawodowej, a tym bardziej, gdy prowadzimy własny biznes. Po opanowaniu AI w jakimś określonym obszarze, próbujmy znaleźć inne, nowe możliwości skorzystania z jej pomocy. Dzięki temu możemy zaoszczędzić dużo czasu, a przy tym zyskać wiele cennych inspiracji.
Źródła
- https://arturkosinski.pl/baza-wiedzy/sztuczna-inteligencja-jak-zaczac-z-niej-korzystac-poradnik-dla-poczatkujacych-krok-po-kroku/ [dostęp: 02.08.2024].
- https://www.ey.com/pl_pl/digital-first/wdrozenie-ai-czyli-jak-korzystac-ze-sztucznej-inteligencji-ai-fy24 [dostęp: 02.08.2024].
- https://biznes.edu.pl/wykorzystanie-ai-w-wiekszosci-organizacji-jest-nieuchronne-dlaczego-warto-jak-najszybciej-wdrozyc-rozwiazania-ai/ [dostęp: 02.08.2024].
- https://biznes.edu.pl/wykorzystanie-ai-w-wiekszosci-organizacji-jest-nieuchronne-dlaczego-warto-jak-najszybciej-wdrozyc-rozwiazania-ai/ [dostęp: 02.08.2024].